MARKETING STRATEGY OF OMAH MBUDUR TOURISM DESTINATION IN WANUREJO VILLAGE, BOROBUDUR DISTRICT

Authors

  • Agustin Kinthan Amilla Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Pariwisata Semarang
  • Pranoto Pranoto Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Pariwisata Semarang
  • Srinata Dwijaningtyas Universitas Negeri Semarang

DOI:

https://doi.org/10.30653/ijma.202332.82

Keywords:

Destinations, Marketing, Strategy

Abstract

The tourism sector is a profitable industrial sector for now, tourism involves many people and can revive various business fields so that it can become a global industry. Along with the development of information technology and transportation, this has become a trigger for the increase in new tourism products. Each tourism product needs to have its own characteristics so that it can compete with other tourism products.  The purpose of this study was to find out the existing tourism products in the Omah Mbudur Tourism Destination, to find out the existing management system in the Omah Mbudur Tourism Destination, and to find out the marketing strategy used by the management.  While the method used in research is descriptive qualitative. The results of this study indicate that Omah Mbudur is a destination with a village tourism concept that carries the theme of cultural arts related to basic human needs, namely clothing, food and boards along with activities such as VW safaris, jeep adventures, regional arts and so on. The management of the Omah Mbudur tourist destination is a mutual cooperation system, namely by entrusting the staff to their respective fields with the aim of characterizing the culture of the community.  

 

References

Agusra, D., Okta Lussianda, E., Afriyeni, Y., Sekretari, A., Manajemen, D., & Bunda, P. (2019). Strategi promosi untuk meningkatkan kunjungan wisatawan pada agrowisata tenayan raya pekanbaru provinsi riau. AKUNTABEL,16(1),2019–2054. http://journal.feb.unmul.ac.id/index.php/AKUNTEL

Andayani, Ni Luh Henny. 2014. Manajemen Pemasaran Pariwisata. Yogyakarta: Graha Ilmu

Atiko, G., Hasanah Sudrajat, R., & Nasionalita, K. (2016). ANALISIS STRATEGI PROMOSI PARIWISATA MELALUI MEDIA SOSIAL OLEH KEMENTRIAN PARIWISATA RI (studi deskriptif pada akun Instagram @indtravel). Jurnal Sosioteknologi, 15(3), 378–389. https://doi.org/10.5614/sostek.2016.15.3.6

Augina, A., Program, M., Ilmu, S., Masyarakat, K., Kedokteran, F., Kesehatan, I., Jambi, U., Letjend, J., No, S., 33, T., & Pura, J. (n.d.). Teknik Pemeriksaan Keabsahan Data pada Penelitian Kualitatif di Bidang Kesehatan Masyarakat. In Jurnal Ilmiah Kesehatan Masyarakat (Vol. 12).

Basrowi dan Suwandi. 2008. Memahami Penelitian Kualitatif. Jakarta: Rineka Cipta Data Tupoksi Dinas Pariwisata, Kepemudaan dan Olahraga Kabupaten Magelang.

Deni, M., Winarni, S., Darussalam, P., Manajemen, J., & Akuntansi, J. (2017). Pengaruh Pramuwisata dan Promosi Terhadap Kunjungan Wisatawan Kota Palembang. In Jurnal Manajemen dan Bisnis Sriwijaya (JMBS) | (Vol. 15, Issue 1). http://ejournal.unsri.ac.id/index.php/jmbs.

Kementerian Pariwisata dan Ekonomi Kreatif, Selasa 14 Juni 2011. https://www.kemenparekraf.go.id/index.php/post/dampak-event-pariwisata (Diakses tanggal 1 November 2021)

Kotler, Philip., and Kevin Lane Keller. 2012. Marketing Management 13. New Jersey: Pearson Prentice Hall, inc.

Lupiyoadi, Rambat. 2013. Manajemen Pemasaran Jasa. Jakarta: Penerbit Salemba

Pantai, S., Labuhan, W., Krui, J., Pesisir Barat, K., Sekolah, M. H., Ekonomi, T., Islam, B., Fachrudin, A., Tinggi, S., & Dan, E. (2019). SYI’AR IQTISHADI Dampak Strategi Pemasaran Pariwisata terhadap Peningkatan Kesejahteraan Masyarakat dalam Perspektif Ekonomi Islam (Vol. 3, Issue 1).

Fikri El, & Ritonga M H. (2017). Dampak Strategi Pemasaran Terhadap Keputusan Berkunjung Dan Kepuasan Wisatawan Ke Bumi Perkemahan Sibolangit.

Fitriana, E. (2018). Strategi Pengembangan Taman Wisata Kum Kum Sebagai Wisata Edukasi Di Kota Palangkaraya. Jurnal Pendidikan Geografi, 23(2), 94–106. https://doi.org/10.17977/um017v23i22018p094

Itamar Samsu Alam, H. A. (2014). Strategi Pengembangan Pariwisata di Kabupaten Tana Toraja. Government: Jurnal Ilmu Pemerintahan, 7(2), 91–108.

Peraturan Bupati Nomor: 60 Tahun 2016 tentang kedudukan, susunan, organisasi dan fungsi serta tata kerja Dinas Pariwisata, Kepemudaan dan Olahraga. Pasal 18 ayat (6) UUD 1945. Tentang Otonomi Daerah.

Rai Utama, I Gusti Bagus. 2017. Pemasaran Pariwisata. Yogyakarta: Penerbit Andi

Rencana Pembangunan Jangka Menengah Kabupaten Magelang tahun 2019-2024

Ri’aeni, I. (2015). Penggunaan N ew M edia dalam Promosi Pariwisata Daerah Situs Cagar Budaya di Indonesia (Vol. 9, Issue 2).

Suryadana, M Liga., dan Octavia Vanny. 2015. Pengantar Pemasaran Pariwisata.Bandung: Alfabet.

TAP MPR No. IV/MPR/1978. Tentang Garis Besar Haluan Negara

Downloads

Published

2023-09-30

How to Cite

Amilla, A. K., Pranoto, P., & Dwijaningtyas, S. (2023). MARKETING STRATEGY OF OMAH MBUDUR TOURISM DESTINATION IN WANUREJO VILLAGE, BOROBUDUR DISTRICT. International Journal Mathla’ul Anwar of Halal Issues, 3(2), 11–21. https://doi.org/10.30653/ijma.202332.82

Issue

Section

Articles